TRÄNING I LEDARSKAP, MÄNSKLIGA RELATIONER OCH KONFLIKTHANTERING

Föreläsningen vänder sig till alla intresserade i ledarpositioner inom företag, kommun, landsting och organisation.

  • Grundregler för mina relationer.
  • När behoven kolliderar, vad gör vi då ?
  • Att kunna uttrycka behov och känslor till medarbetare på ett effektivt sätt.
  • Olika sätt att möta makt och kontroll.
  • När är det ledarens / medarbetarens problem ?
  • Att med aktivt-lyssnande-metoden hjälpa medarbetare som har problem.
  • Skillnaden mellan problem och konflikt.
  • Att konfrontera ett oacceptabelt beteende.
  • Konsten att hitta många alternativ.
  • Att finna lösningar med hjälp av "båda- vinner- metoden"
  • Effektiv modell för medarbetarsamtal.

SOCIAL KOMPETENS-SERVICE OCH BEMÖTANDE

-Inom vård och omsorg och serviceyrken.

Seminarium för dig som i ditt arbete möter olika människor och önskar bli medveten om vad som händer i er kommunikation med varandra.

  • Beteendemönster.
  • Förhållningssätt och attityder.
  • Metoder för rak och öppen kommunikation.
  • Att tala så att andra lyssnar - Att lyssna så att andra talar.
  • När konflikter uppstår, vad gör vi då ?
  • Olika metoder att lösa konflikter.
  • Social kompetens - förmågan att uppnå förtroendefulla relationer.
  • Kroppsspråket i service och bemötande.

HUR VI HÅLLER KÄRLEKEN LEVANDE I PAR / FAMILJERELATIONER

Att förstå sina relationer och uppnå en positiv familjerelation, sparar tid, pengar, energi samt bidrar till god hälsa.

  • Att bli medveten om våra behov och önskningar.
  • Manligt och kvinnligt i vår kommunikation.
  • Beskrivning av tre olika beteendemönster.
  • Aktivt lyssnande i vår kommunikation.
  • Metoder hur man bryter negativa mönster som sårar.
  • Hur vi lättare förstår och accepterar sig själv och den andra.
  • Konfliktlösning enligt "ingen förlorar"-metoden.
  • Hur vissa konflikter kan undvikas.
  • Skillnaden mellan problem och konflikt.
  • Att vara ett effektivt stöd när den andra har problem.
  • Att lösa värderingskonflikter.